Gaat u aandacht kopen of verdienen?

Zoals de meeste verkopers  en marketeers weten  begint verkopen bij  aandacht. Je producten kunnen nog zo geweldig zijn, maar verkoopsucces  wordt bepaald door de hoeveelheid aandacht die het krijgt en steeds vaker door de aandacht die het verdient.

Informatie inflatie

Ook ik ben in de schoolbanken opgevoed met  het paradigma: als je commerciële aandacht wilt, moet je het kopen. Ik spendeerde het marketingbudget vooral aan advertenties in vakbladen, huren van standruimte op beurzen en zendtijd op TV.  Dit noem ik gekochte aandacht. Waar we in de jaren tachtig nog  een paar honderd commerciële prikkels per dag op ons afgevuurd kregen,  is dat tegenwoordig met gemak enkele duizenden  commerciële prikkels  per dag. Om ons zelf te beschermen filteren we deze informatie.  Sommige bereiken ons geheugen, maar de meeste worden geruisloos afgevoerd zonder dat we daar zelf erg in hebben. Hierdoor is de effectiviteit van gekochte aandacht sterk afgenomen.

Vormen van aandacht

Er zijn er drie vormen van aandacht te onderscheiden:

-Gekochte aandacht;

-Eigen aandacht;

-Sociale aandacht;

Eigen aandacht

Bij eigen aandacht gaat het om de aandacht die je als bedrijf zelf produceert, zoals acquisitieactiviteiten ,website, sales promotions etc, etc.  Het voordeel van  deze aandacht  is,  dat ze ten opzichte van gekochte aandacht kostenefficiënt zijn,  naar eigen wensen zijn te vormen en zorgen voor continuïteit van communicatie.

Sociale aandacht

Sociale aandacht  is aandacht die u moet verdienen.  Het draait  om wat prospects en klanten over u of uw bedrijf vertellen aan elkaar. Sociale aandacht,  ook wel mond-tot-mond reclame genoemd, is zo oud als de weg naar Rome, maar actueler dan ooit. Het belang ervan is sterk toegenomen door  informatie inflatie, consumentisme en door toename van het gebruik van sociale media.

Onlangs las ik in een artikel van Jos Veldwijk  dat Prof. Dr. Frank Rozemeijer onderzoek heeft gedaan  naar het  sociale media gebruik van inkopers die lid zijn van de NEVI, een groot netwerk  voor inkoop en supply management. Daaruit bleek dat 92% van de respondenten gebruik maakt van sociale media om informatie te verzamelen over leveranciers. Ze raadplegen niet uw mooie glossy brochure, of gaan af op de mooie woorden van uw verkopers.  Nee, ze leggen contact met andere inkopers en raadplegen elkaar over uw geleverde prestaties. Lees het volledige bericht op: http://www.veldmerk.nl/2012/04/26/social-media-gebruik-door-inkopers/

Wat is de meest effectieve vorm  van aandacht

Het toegenomen belang van sociale aandacht is duidelijk. Sociale aandacht kunt u niet afdwingen, wel stimuleren.  Het vloeit voort uit  uw bedrijfsprestaties en de succesvolle inzet van uw marketing en verkoopinspanningen. Echter elke vorm van aandacht heeft zo zijn plus en minpunten. Ik denk dat voor de meeste bedrijven de meeste effectieve vorm van aandacht, een combinatie van deze 3 vormen van aandacht is.

Hoe creëert u meer aandacht van uw suspects? Heeft u naar aanleiding van het lezen van dit artikel aanvullende suggesties? Neem contact met me op, het lijkt me leuk om met u hierover van gedachten te wisselen. Om zo gezamenlijk te komen tot betere verkoopresultaten.

Heel veel zakelijk succes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: