Waarom is een Social Sales verkoopstrategie belangrijk?

Klanten zijn anders gaan kopen. Bent u anders gaan verkopen? Onder invloed van sociale media vertonen ook uw klanten een ander koop- en oriëntatiegedrag.

soacial sales

Klanten zijn anders gaan kopen

Studies tonen aan dat onder invloed van sociale media gemiddeld 60% van het koopgedrag al heeft plaatsgevonden voordat de klant aan u aangeeft dat er een behoefte is aan een product of dienst. De klant heeft zich eerst uitgebreid georiënteerd aangaande de specificaties, uw prestaties in het verleden en het aanbod van uw concurrenten.

Uit een recent NEVI onderzoek blijkt dat 92% van de Nederlandse inkopers gebruik maakt van sociale media om informatie te verzamelen en zich te oriënteren. Zie ook mijn eerder verschenen artikel: Gaat u aandacht kopen of verdienen? https://verkopen20.wordpress.com/2012/09/13/gaat-u-aandacht-kopen-of-verdienen/

Het is dus raadzaam uw verkoopkansen te verhogen,  door actief in te spelen op dit nieuwe koop- en oriëntatiegedrag van uw klanten. Sociale media bieden verkopers en marketeers een laagdrempelige manier om vroegtijdig in gesprek te komen met potentiële klanten. Op welke wijze? Zie mijn eerder verschenen artikel: acquireren 2.0: .https://verkopen20.wordpress.com/2012/11/21/acquireren-2-0/

Voorsprong concurrenten

Waar staat uw organisatie over twee, vijf of tien jaar? Behoort u nog tot de dominante spelers in de markt of staat u tegenover concurrenten die u aftroeven met een nieuwe succesvolle manier van verkopen?

Zijn uw concurrenten nog niet actief bezig met Social Sales? De kans is groot dat ze reeds een beslissing hebben genomen om Social Sales te integreren in hun verkoopstrategie. Kunt u het veroorloven om langer te wachten? Gunt u uw concurrent deze voorsprong?

Bedrijfstrategie ontbreekt

Goede verkopers en marketeers kennen hun (potentiële) klanten en hebben allang opgemerkt dat (potentiële) klanten via sociale media steeds beter bereikbaar zijn. Verkopers en marketeers spelen hierop in en maken privé een Linkedin of een Facebook account aan.  Ze zijn aan het experimenteren hoe ze sociale media succesvol kunnen inzetten in hun dagelijkse activiteiten.

Toch blijkt, uit onderzoek van onderzoeksorganisatie Boer & Croon, dat slechts 25% van de B2B bedrijven in Nederland sociale mediakanalen bewust inzet. Veel B2B organisaties zijn wel aanwezig op bijvoorbeeld sociale netwerken maar van een strategische inzet is veelal geen sprake. U vindt het rapport hier: http://www.boercroon.nl/digital-strategy-b2b.html

Door het ontbreken van een bedrijfsstrategie worden successen en fouten niet opgemerkt. Ondersteun daarom verkopers en marketeers met het succesvol vinden en binden van nieuwe klanten met een Social Sales strategie.

Wilt u meer weten over Social Sales of Social Selling? Hoe kunt u dit kunt toepassen in uw organisatie?  Volg mijn weblog, volg mij op Twitter of sluit u aan bij de Linkedingroep: verkopen 2.0.http://www.linkedin.com/groups?gid=4134513&trk=myg_ugrp_ovr

Heel veel Social Sales Succes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: